Selasa, 18 Ogos 2009

TEMPURUNG MERDEKA









Bulan Merdeka datang lagi. SKTPJ3 kebanggaanku tidak ketinggalan meraikannya. Sempena bulan kemerdekaan tahun ini, sekolahku melaksanakan projek membuat Jalur Gemilang daripada tempurung kelapa. Master mindnya, Pn Sri Gauri....Beliau bersama guru-guru SKTPJ3 yang sentiasa komited dengan dibantu oleh anak-anak didik telah berusaha bersungguh-sungguh sejak sebulan yang lalu.

Langkah pertama, Cikgu Sri Gauri dibantu oleh Cikgu Zabri dan Cikgu Hazlina telah mengangkut tempurung-tempurung dari TS Best Mart dengan menaiki DS dan DBA masing-masing. Langkah seterusnya, tempurung perlu dibersihkan hingga licin. Ini yang paling leceh wooo....Di sekolah, ada murid yang tolong bawa balik ke rumah, malah tak ketinggalan ada ibu bapa yang membantunya di rumah. Terima kasih la banyak-banyak.

Langkah ketiga, cat dan jemur tempurung tu....ikut warna Jalur Gemilang. Tang ni budak suka....main cat. Poning cikgu.....tu belum masuk ada budak mempergunakan projek ni untuk tipu ibu bapa sebab nak pegi CC....ciss.

Selanjutnya, menyusun mengikut corak dan paten dikehendaki.....lihat la gambar-gambar yang dipaparkan. Dari mula tapak dibersihkan, mengecat tempurung, menyusun dan kelihatan bentuk Jalur Gemilang bersama bunga raya dapat dihasilkan. Nih tak abis lagi nih.....InsyaAllah, esok lusa aku akan paparkan cerita selanjutnya.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan